Razigrana lektira: lektira u televizoru te zidni grafiti

by | sij 15, 2025 | Vijesti

Interpretacija djela za cjelovito čitanje svaki mjesec na rasporedu je posljednja dva ili tri nastavna sata hrvatskoga jezika. Veliki je izazov za učitelja i učenike te nastavne sate učiniti što zanimljivijima i razigranijima.

Po povratku sa zimskog odmora učenici učiteljice Tamare Gutić Filipović za svoje predstavljanje lektire odlučili su se za dvije zanimljive metode. Prva metoda koju su odabrali učenici 6. a i 6. c razreda bila je takozvana „lektira u televizoru“. Za čitano djelo trebalo je osmisliti zanimljiv televizijski prikaz (reklamu) ili zaokruženu televizijsku priču (film, reportažu i sl.). Zadatak je bio na papirima kronološki ilustrirati glavne događaje iz djela za cjelovito čitanje („Mali ratni dnevnik“ i „Zagrebačka priča“). Papire je zatim trebalo međusobno spojiti ljepljivom trakom, i to onako kako se odvija fabula. Svemu tome prethodila je izrada televizora od kartonske kutije te pripremanje kartonskih tuljaka od papirnatih ubrusa. Prednju stranu kutije valjalo je izrezati i napraviti prozorčić, a sa svake strane kutije trebalo je načiniti otvore tako da kroz njih može proći kartonski tuljak. Učenička spojena slikopriča, poput prave filmske vrpce, namotavala se na pripremljeni kartonski tuljak i u okviru televizora prikazivala se okretanjem tuljaka. Sliku je pratio i zvuk, tj. učeničko usmeno prepričavanje prikazanih sadržaja. Osim za individualno pripremljene filmske priče, načinjeni televizor poslužio je i za zajedničko pričanje i prepričavanje književnih tekstova. Svaki učenik ilustrira jednu scenu čitanog književnog teksta i kroz otvor na gornjem dijelu kutije učenici ubacuju, prikazuju i prepričavaju svoje prikaze izmjenjujući se jedan za drugim. Organizirali smo mi i usmenu vježbu osmišljanja televizijske vijesti i vođenja Dnevnika čiji je cilj što bolje predstaviti lektiru, i to u razredu kojemu taj naslov tek slijedi, i tako učenike potaknuti i zaintrigirati za čitanje djela.   

Antologijska djela hrvatske i svjetske književnosti, djela puna metaforike i životne refleksije, čitaju učenici 8. razreda. Za prikaz tih djela (poput romana „Breza“, „Starac i more“, „Galeb Jonathan Livingston“; pjesama „Utjeha kose“ i „Opomena“) učenici 8. razreda odlučili su se za jedan drugačiji prikaz zidne grafite. Učenici vole zidne grafite jer im omogućuju da ustanu, šetaju, rade na papirima velikih formata koji se trebaju zalijepiti po zidovima. Zidni grafiti omogućuju simbolično izražavanje crtežom i posebnim ukrasnim pismom bliskim njima mladima. Metaforiku čitanih tekstova učenici su izvrsno prenijeli na svoje zidne grafite koje su izrađivali te na razgled i ostavili na školskom hodniku.

Razigrana lektira, zar ne? Uvjerite se u to i u priloženoj galeriji.  

Za stranicu škole pripremila Tamara Gutić Filipović

Skip to content