Mašta na djelu: radionica posvećena Zagrebačkoj školi crtanog filma u sklopu projekata „Čitajmo zajedno, čitajmo naglas: zaboravljene knjige“ i „U svijetu likovnih umjetnika 7“

by | ožu 28, 2025 | Vijesti

Učenici 2. c razreda osnovne škole sudjelovali su u još jednoj aktivnosti u sklopu dugoročnog Nacionalnog projekta za poticanje čitanja „Čitajmo zajedno, čitajmo naglas: zaboravljene knjige“ i eTwinning projekta „U svijetu likovnih umjetnika 7“. Cilj projekta „Čitajmo zajedno, čitajmo naglas: zaboravljene knjige“ jest promicanje i poticanje čitanja naglas, promocija školske knjižnice, razvijanje svijesti o važnosti i utjecaju čitanja naglas, razvoj čitalačkih sposobnosti i vještina (čitateljske kompetencije), razvijanje vještine čitanja s razumijevanjem i povezivanje usvojenih pojmova iz pročitanih naslova. Projekt promiče i razvoj svih vrsta pismenosti te promociju hrvatske dječje književnosti, jezika, povijesti i kulture. Vrijednost ovog projekta leži u njegovoj višedimenzionalnosti – osim čitanja i obrade književnog djela te pripremanja završnog nastupa, projekt uključuje i istraživački rad. Učenici istražuju povijest, kulturu, znamenitosti, likove i okolnosti opisane u djelu, čime produbljuju razumijevanje pročitanog.

Cilj eTwinning projekta „U svijetu likovnih umjetnika 7“ jest potaknuti učenike da razviju vlastite umjetničke stilove i tehnike, eksperimentiraju s različitim medijima i alatima te izraze svoje ideje i emocije kroz umjetnost.

U uvodnom dijelu radionice školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić upoznala je učenike s radom slavnih hrvatskih animatora i ilustratora Zlatka Grgića, Borisa Kolara i Ante Zaninovića. Ova trojica autora proslavila su se stvaranjem animiranog serijala Profesor Baltazar, jedne od najpoznatijih serija Zagrebačke škole crtanog filma. Učenici su saznali da je Zagrebačka škola crtanog filma bila poznata po inovativnom pristupu animaciji, karakterističnom stilu i snažnim porukama koje su se provlačile kroz animirane priče. Poseban naglasak stavljen je na to kako su Grgić, Kolar i Zaninović svojim talentom, kreativnošću i domišljatošću stvorili svijet pun optimizma, topline i duhovitosti, u kojem su problemi rješavani znanjem, mudrošću i solidarnošću.

Nakon uvodnog izlaganja uslijedio je prikaz crtanog filma Vjetrovita priča, snimljenog prema istoimenoj slikovnici. U filmu, stanovnici grada suočeni su s neuobičajenim problemom – potpuno je nestalo vjetra, što im uzrokuje brojne teškoće. Profesor Baltazar otkriva da je sav vjetar otišao u susjedni grad, gdje izaziva pravu katastrofu. Svojom domišljatošću i znanjem Baltazar izrađuje ingeniozne naprave koje na duhovit način spašavaju oba grada, vraćajući ravnotežu i mir.

Nakon što su pogledali crtani film, učenici su čitali slikovnicu Vjetrovita priča naglas. Potom je uslijedila kreativna aktivnost – svaki učenik odabrao je svoju najdražu scenu iz slikovnice ili crtanog filma te ju naslikao koristeći kombiniranu tehniku tempera, gvaša i flomastera. Posebna pažnja posvećena je likovnom problemu tonske modulacije boja. Učenici su učili kako upotrebom različitih nijansi jedne boje mogu stvoriti dubinu, kontraste i izražajno dočarati atmosferu scene. Temperom i gvašom su stvarali suptilne prijelaze u boji, osobito kod oslikavanja neba, vjetra i drveća, dok su flomasterima naglašavali detalje poput kretanja lišća, linija zgrada i obrisa likova. Cilj ove aktivnosti bio je povezati mekoću i atmosferičnost gvaša s preciznošću i jasnoćom linija koje stvaraju flomasteri.

Učenici su kroz ovu aktivnost pokazali veliku kreativnost, strpljenje i maštovitost, a njihovi radovi odisali su razigranošću i jedinstvenom interpretacijom Vjetrovite priče. Ilustracije su vjerno prenijele atmosferu vjetrovitog dana, prikazujući pokret, dinamiku i osjećaj promjene u prirodi.

Ova radionica samo je dio šireg nacionalnog projekta „Čitajmo zajedno, čitajmo naglas: zaboravljene knjige“, koji nas kroz niz aktivnosti podsjeća na važnost čitanja, vizualnog izražavanja i očuvanja kulturne baštine. Sljedećeg mjeseca učenici će imati priliku sudjelovati u lutkarskoj predstavi prema slikovnici Vjetrovita priča, čime će zaokružiti priču o Profesoru Baltazaru, jednom od najsvjetlijih simbola Zagrebačke škole crtanog filma.

Ovim aktivnostima završavamo i eTwinning projekt „U svijetu likovnih umjetnika 7“, koji nas je kroz ovu radionicu vodio kroz svijet slavnih ilustratora, animatora i umjetnika. Učenici su tijekom radionice naučili o stvaralaštvu Zagrebačke škole crtanog filma i otkrili koliko su Grgić, Kolar, Zaninović i drugi umjetnici doprinijeli razvoju hrvatske animacije. Njihov rad podsjetio nas je na važnost mašte, kreativnosti i domišljatosti, ali i na univerzalne poruke dobrote, solidarnosti i snage zajedništva.

Projektima poput ovih nastojimo kod učenika potaknuti ljubav prema umjetnosti, knjigama i kulturi te im pokazati kako prošlost može biti nepresušni izvor inspiracije za stvaranje ljepšeg i maštovitijeg svijeta.

Radionica je plod suradnje između školske knjižničarke dr. sc. Anite Tufekčić i učiteljice 2. c razreda Ružice Taragdžić.

Skip to content