Obilježavanje Svjetskog dana djeteta u 7. a razredu kroz filmsku radionicu i analizu filma „Buntovnica“

by | stu 21, 2025 | Vijesti

Povodom obilježavanja Svjetskog dana djeteta, učenici 7. a razreda OŠ „Antun i Stjepan Radić“ Gunja sudjelovali su na filmskoj radionici u školskoj knjižnici. U suradnji školske knjižničarke dr. sc. Anite Tufekčić i nastavnice hrvatskoga jezika Tamare Gutić Filipović, organizirano je gledanje nagrađivanog igranog filma „Buntovnica“ (2023.) putem pretplate na edukativni filmski portal Vrti svoj film.

Cilj aktivnosti bio je poticanje razvoja filmske pismenosti, razumijevanje filmskih tehnika, analiza izražajnih sredstava filma, ali i razgovor o važnim temama odrastanja koje su osobito bliske učenicima ove dobi. Film otvara prostor za promišljanje o:

  • izazovima puberteta i adolescencije
  • suočavanju s gubitkom roditelja
  • odnosu otuđenog oca i kćeri
  • prijateljstvu i podršci
  • životu u radničkoj četvrti Londona
  • odgovornosti i sazrijevanju

Film Buntovnica pripada filmskom rodu igranih filmova. Prema filmskoj vrsti, riječ je o dugometražnom (cjelovečernjem) filmu, jer njegovo trajanje prelazi jedan sat. Žanrovski, Buntovnica je coming-of-age drama s elementima komedije. Drama je žanr koji se temelji na prikazivanju sukoba, odnosa među likovima i emocionalno intenzivnih životnih situacija.
Coming-of-age odnosi se na filmove o odrastanju, u kojima pratimo razvoj mladog protagonista kroz određeni izazov ili životnu prekretnicu. U takvom filmu dramski obrat ujedno je i ključna točka sazrijevanja glavnog lika.

Nakon smrti majke, snalažljiva 12-godišnja Georgie živi sama u stanu na periferiji Londona. Uz pomoć najboljeg prijatelja Alija izdržava se krađom bicikala i izmiče socijalnim radnicima. Njezina svakodnevica mijenja se iznenadnim dolaskom oca Jasona, mladog i pomalo nezrelog tridesetogodišnjaka koji pokušava izgraditi odnos sa svojom kćeri. Film donosi emotivnu, ali vedru priču o odrastanju, obiteljskim odnosima i potrazi za pripadanjem.

U Buntovnici, osim Georgie koja ulazi u turbulentno razdoblje adolescencije, i njezin otac Jason – mlad, tridesetogodišnji, još uvijek pomalo nezreo – prolazi vlastitu vrstu odrastanja. Tako film stvara svojevrsnu dvostruku coming-of-age strukturu: i roditelj i dijete traže svoj put, balansirajući između pogrešaka, novih uloga i izgradnje odnosa.

Unatoč ozbiljnim temama (žalovanje, otuđenje oca, emocionalne poteškoće), film uspijeva zadržati vedar ton, brži ritam i optimističan završetak, zbog čega se u dijelu radnje približava komediji.

„Buntovnica“ je višestruko nagrađen film, među ostalim na festivalima SCHLiNGEL, Sundance i Europskim filmskim nagradama, čime se svrstava u vrh suvremene filmske produkcije coming-of-age žanra.

Nakon projekcije, učenici su bili podijeljeni u tri skupine. Svaka skupina analizirala je jedan lik: Georgie, Ali ili Jason. Zadatak je bio ispuniti tablicu o karakteristikama, vrlinama, nedostacima, motivacijama i promjenama kroz film.

Osim toga, učenici su raspravljali o glavnom problemu u Georginom životu te izdvajali tri uzroka i tri posljedice njezinih postupaka. Zaključke su zatim izlagali pred razredom.

Posebno su komentirali i poznati citat: „Potrebno je čitavo selo da odgoji dijete.“
U razgovoru su zaključili kako odgoj ne pripada samo roditeljima, nego i široj zajednici koja oblikuje djetetove vrijednosti, stavove i identitet. U filmu je ovaj citat prikazan i kroz humorni komentar – precrtan žutom bojom uz natpis „Mogu se odgojiti sama, hvala!“ – što najavljuje glavnu temu i ironijski ton filma. Učenici su nakon gledanja filma ispunjavali kratku refleksiju i birali jednu temu za pisanje sastavka: „Najvažnija stvar koju sam naučio/naučila iz filma.“

Neke od poruka koje su izdvojili:

  • Snađi se u životu!
  • Ne budi kriminalac!
  • Cijeni ono što imaš!
  • Budi zahvalan za roditelje!
  • Budi dobar prema roditeljima!

Na završnoj analizi sudjelovalo je šest učenika. Troje ih je film ocijenilo ocjenom 5, jedan učenik ocjenom 4, a jedna učenica ocjenom 2, jer joj nije odgovarala emotivno teška tema gubitka roditelja. Ta raznolikost dojmova potaknula je i raspravu o individualnom doživljaju umjetnosti i osobnim granicama u pristupanju zahtjevnijim sadržajima.

Kroz gledanje i analizu filma učenici su razvijali kritičko mišljenje, emocionalnu pismenost, filmsku kulturu te sposobnost argumentiranog izlaganja. Ovakvi sadržaji pokazuju koliko su film i knjižnica vrijedan prostor za učenje, razgovor i razvoj empatije kod mladih.

Tekst napisale: dr. sc. Anita Tufekčić & Tamara Gutić Filipović

Skip to content