Učenici 6. a i 7. a razreda kroz gledanje Oscarom nagrađenog animiranog filma „Dječak i čaplja“, na portalu „Vrti svoj film“ sudjelovali su u knjižnici na radionici povodom obilježavanja Svjetskog dana animiranog filma. Radionicu je održala školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić u suradnji s nastavnicama hrvatskog jezika Tamarom Gutić Filipović i Josipom Koprtla te nastavnicom informatike Ivanom Marić.
28. listopada u svijetu obilježavamo kao “Svjetski dan animiranog filma”, koji je utemeljen 28. listopada 2002. u spomen na dan kada je Emile Reynaud 1892. u Parizu organizirao prvu projekciju animiranog filma na celuloidnoj vrpci. Taj dan obilježava se u pedesetak zemalja svijeta, a Hrvatska je jedna od njih.
Film Dječak i čaplja, kritika je proglasila vrhuncem karijere Hayaa Miyazakija, japanskog animatora koji je dobitnik Oscara u kategoriji za najbolje dugometražno ostvarenje za 2024. godinu, posebno zbog prepletanja priče o odrastanju i fantastike s maštovitom animacijom. Film je nastajao spojem ručno crtane animacije potpomognute digitalnim alatima kroz razdoblje od osam godina, a rezultat je višeslojno djelo koje poput upečatljivog sna potiče mlade na razmišljanje i na suočavanje s novim emocijama, odgovornošću te pronalaženjem svojeg mjesta u svijetu odraslih.
Učenici su prije samog gledanja filma pogledali dvominutni isječak iz emisije HRT-a „What’s up Japan“ kako bi saznali podatke o dva pojma: manga i anime. Mange su japanski stripovi, a anime su japanski animirani filmovi ili serije.
Bilo je još zanimljivo saznati da Hayao Miyazaki još uvijek sve radi ručno: “Još uvijek sve crtamo ručno, ali treba nam više vremena da dovršimo film jer crtamo puno više okvira. Ima više crteža nego prije. Još kad smo radili (1988.) Moj susjed Totoro, imali smo samo osam animatora. Totora smo napravili u osam mjeseci. Za trenutni film na kojem Hayao Miyazaki radi imamo 60 animatora, ali u mjesec dana možemo smisliti samo jednu minutu animacije. To znači da kroz 12 mjeseci godišnje dobijete film vrijedan 12 minuta. Zapravo na ovom filmu radimo već tri godine, pa to znači da imamo zasad 36 minuta. Nadamo se da ćemo ga završiti u sljedeće tri godine”, objasnili su proces iz Ghiblija (studio). Pomno i predano se radi na tome da Kako živiš? (naslov filma u originalu) dođe na svjetska kino platna 2023. ili 2024. godine.“
Nakon što se film pogledao uslijedila je analiza animiranog filma kroz odrednicu vremena radnje (2. svjetski rat), dojmove i emocije u filmu.
Učenici su još saznali da su japanskoj mitologiji čaplje glasnici bogova, smrti, drugog svijeta, a sive čaplje su povezane sa strašnim i melankoličnim osjećajima i doživljajima. Također, smatra se kako je mladima i starima lakše prijeći granice onostranog. Film je izazvao brojne emocije kod učenika počevši od samog jezika, do naslikanih likova, ali i glazbe u filmu.
Za sam kraj, učenici su dobili zadatak koji će raditi kod kuće jer su u školi zabranjeni mobiteli. „ Zamisli da si ti bog stvoritelj. Snimi mobitelom kratak monolog u kojem tražiš svog nasljednika. Pokušaj se voditi citatom iz knjige koja je nadahnula Miyazakija, a objavljena je 1937., no njezino je pitanje svevremensko: “A što je s tobom? Što ćeš ti stvoriti? Uzimaš mnoge stvari s ovog svijeta, ali pitaj se što ćeš svijetu dati zauzvrat? Kako živiš?” Ne moraš snimati sebe, za vizualnu ilustraciju „božanskog govora“ možeš odabrati kadar u kojem je vidljiva neka prirodna ljepota ili predstavljen kutak u kojem bog kreira svoj svijet, kao i bilo što drugo što smatraš dobrom ilustracijom govora koji si osmislio/osmislila. Trajanje video uratka neka ne prelazi 2 minute.“ Učenici će video uradak poslati knjižničarki na mail do kraja tjedna, a svi će se nalaziti na padletu.
Kako bi se sve povezalo u kompaktnu cjelinu, učenici su još dobili zadatak upotrijebiti alate umjetne inteligencije za stvaranje slika tj. izraditi naslovnicu filmskog plakata za pogledani film Dječak i čaplja. Knjižničarka ime je još objasnila i pokazala kako napisati tekstualnu upute te koliko je važno biti detaljan u pisanju upute. Alati koji omogućuju stvaranje slika na temelju unesenog teksta su: StarryAI, Padlet – I can’t draw, Gencraft, Canva – AI Image Generator. Filmske plakate učenici su izradili idući sat na satu informatike gdje su koristili aplikaciju StarryAI u sklopu obilježavanja Europskog tjedna kodiranja. Dobili smo predivne AI radove.
Ideja za sat prilagođena je i preuzeta iz nastavne pripreme koje su pripremljene od strane suradnika Portala i vidljive samo pretplatnicima portala Vrti svoj film.