Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta kroz radionice „Zamisli dan bez ekrana“ i „Utrka kroz AI zamke“

by | velj 13, 2025 | Vijesti

Ove godine, školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić  u suradnji s nastavnicom informatike Mašom Budimski Voloder obilježila je Dan Sigurnijeg Interneta s radionicom na temu „Zamisli dan bez ekrana“, za učenike od 1. do 4. razreda,  dok je za učenike od 5. do 8. razreda  provedena radionica „Utrka kroz AI zamke“.

Tema „Zamisli dan bez ekrana“ je važna zato što će učenici prepoznati koliko vremena dnevno koriste digitalne uređaje i kako to utječe na njihove navike, zdravlje i odnose. Tema „Utrka kroz AI zamke“ je važna jer će učenici osvijestiti potencijalne opasnosti umjetne inteligencije, naučiti kako odgovorno koristiti umjetnu inteligenciju i kritički promišljati prilikom interakcije s online sadržajem.

Scenarij radionice „Zamisli dan bez ekrana“

Uvodna aktivnost: Zamislite da jednog jutra ustanete i svi ekrani u svijetu prestanu raditi – mobiteli, tableti, televizori, plejka, laptopi. Prva rasprava: Kako biste se osjećali i što bi radili? Druga rasprava: Što mislite, jesu li ekrani uvijek dobri ili ponekad loši? Trajanje 5 minuta.

Glavna aktivnost: Grupni rad. Primjere situacija u obitelji. Situacije se slijedeće: 1. Nedjeljno popodne kod kuće, 2. Kišni dan, 3. Ljetno poslijepodne, 4. Večer nakon škole i posla.

Svaka grupa osmišljava plan za obitelj. Trebaju odgovoriti na pitanja:

Što bi svi zajedno radili umjesto korištenja ekrana i kako bi to pomoglo da se više druže i budu sretniji? Trajanje 20 minuta.

Završna aktivnost: Poruka roditeljima. Učenike se zamoli da na papiru napišu ili nacrtaju: “Što bi volio/ljela raditi kada bi postojao dan bez ekrana?“ Napisano ili nacrtano ponesu kući i pokažu svojim roditeljima. Trajanje 15 minuta

Evaluacija radionice: u trajanju od 5 minuta.

Razrada

Uvodna aktivnost započela je jednim zamišljenim scenarijem.

„Zamislite da jednog jutra ustanete i svi ekrani u svijetu prestanu raditi – mobiteli, tableti, televizori, plejka, laptopi. Na mjestu televizora je cvijeće, umjesto mobitela na stolu su novine, a umjesto plejke je čovječe ne ljuti se. Sve što ima ekrane jednostavno – nestane.  Ne samo da je u vašem svijetu nestalo ekrana, već i vaši roditelji također nemaju TV, nemaju mobitel ni laptop. „

Na prvo pitanje: „Što biste voljeli raditi s roditeljima kada ne bi imali ekrane?“ većina učenika je odgovorila da bi se družila s roditeljima, igrala društvene igre, čitala knjige, pravila zajednički doručak.

Na drugo pitanje: „Što mislite, jesu li ekrani uvijek dobri ili ponekad loši? Zbog čega?“, odgovori za loše strane bili su: oštećenje vida, neprimjerni sadržaji, oduzima previše vremena i manjak kretanja dok su za dobre strane odgovori bili: hitnost, važnost, crtići iz prošlosti i učenje.

U središnjoj aktivnosti učenici su bili podijeljeni u grupe, a svaka grupa dobila  je jedan primjer situacije u obitelji. Situacije se bile slijedeće:

1. Nedjeljno popodne kod kuće.

2. Kišni dan.

3. Ljetno poslijepodne.

4. Večer nakon škole i posla.

Svaka grupa imala je deset  minuta za osmisliti plan za obitelj i odgovoriti na pitanja:

1 Što bi svi zajedno radili umjesto korištenja ekrana?

2. Kako bi to pomoglo da se više druže i budu sretniji?

Učenici su za većinu situacija imali približno slične odgovore: igrali bi se s igračkama, igrali društvene igre,  čitali knjige, vozili bicikl, ljuljali se, igrali skrivača, učili zajedno itd.

U završnoj aktivnosti učenici su pisali na papiru poruke ili crtali što bi voljeli raditi kada bi postojao dan bez ekrana. Napisano ili nacrtano ponijeli su kući svojim roditeljima.

Za sam kraj, učenici su ispunjavali evaluaciju  gdje su ocijenili radionicu i napisali što su naučili. Svi učenici su zaokružili sretnog smajlića i izdvojili kako će se u budućnosti više družiti s obitelji.

Scenarij radionice „Utrka kroz AI zamke“

Uvodna aktivnost:  Kratki uvod u temu kroz raspravu.

Što je to umjetna inteligencija? Koje primjere umjetne inteligencije poznajete i za što ih koristite? Trajanje 10 minuta.

Središnja aktivnost: Utrka kroz AI zamke. Trajanje 25 minuta.

Učenici su podijeljeni u grupe (4 do 5 učenika). Svaka grupa treba imati oznake iz Priloga 1. Ova aktivnost sastojat će se od dva seta pitanja. U prvom setu pitanja učenici će skupljati bodove temeljem točnih odgovora, dok će u drugom setu bodove dobiti ona grupa koja najbrže riješi pojedini zadatak.

Knjižničarka prikazuje jedan po jedan slajd iz prezentacije “Utrka kroz AI zamke” iz prvog seta pitanja, a zadatak učenika je pogoditi je li videozapis ili fotografi ja stvarna ili ju je stvorila umjetna inteligencija.

Nakon što je svaka grupa imala priliku iznijeti svoj odgovor, knjižničarka objavljuje točan odgovor te zapisuje bodove na ploču. Svaki točan odgovor boduje se s 1 bodom.

Drugi set pitanja odnosi se na temu lažnih informacija dobivenih putem umjetne inteligencije.

Zadatak učenika je provjeriti je li odgovor koji je ponudila umjetna inteligencija točan ili netočan.

Završna aktivnost: Rasprava o naučenom i prilika za postavljanje pitanja.

Na primjer:  

Kako i gdje možemo pronaći provjerene i istinite informacije?

Na koji način razgovarate s virtualnim asistentima, chatbotovima ili drugim AI sustavima?

Provjeravate li podatke koje dobivate od umjetne inteligencije? Trajanje 5 minuta.

Evaluacija radionice: u trajanju od 5 minuta. Za sam kraj, učenici su ispunjavali evaluaciju  gdje su ocijenili radionicu i napisali što su naučili.

Za provedbu radionice koristili su se besplatni edukativni materijali Centra za sigurniji Internet s poveznice:   https://bit.ly/40mIgTM

Skip to content