Nastavna godina bez mobitela, anketa i rezultati ankete

by | lip 13, 2025 | Vijesti

Manfred Spitzer u knjizi „Epidemija pametnih telefona“ ističe da polovica korisnika pametnih telefona na njima provodi više od 5 sati dnevno. U svojoj knjizi ističe mnoge negativne učinke: prekomjernu težinu, poremećaje spavanja, povišeni krvi tlak i bolesti srca, duševne poremećaje. Utjecaj na obrazovanje također je, ističe, velik: pametni telefoni utječu na sposobnost razmišljanja i smanjuju kvocijent inteligencije. Stopa učenja izravno se smanjuje.

Sličnog razmišljanja na početku školske 2024./2025. godine bili su i roditelji učenika Osnovne škole „Antun i Stjepan Radić“ Gunja koji su se u školskoj anketi izjasnili za zabranu nošenja mobitela u školu. Čak 90 % roditelja bilo je za donošenje odredbe Kućnog reda kojom bi mobiteli među đacima bili zabranjeni. Manfred Spitzer ističe da ako zabranimo telefone u školi, stopa učenja povećat će se. Pokazala je to njegova studija na više od 130 00 učenika u 90 škola na širem londonskom području. Istraživanja su pokazala da već godinu dana nakon zabrane mobitela učenici su bili uspješniji u školi. Započelo je sve s osjećajem povezanosti s učenicima i učiteljima, češćim druženjima i boljom koncentracijom, a sljedećih godina zabrana mobitela izravno je dovela i do povećanja uspješnosti učenika.

Na kraju nastavne 2024./2025. godine s učenicima smo zato proveli anketu kojom smo željeli provjeriti kako se naši učenici osjećaju nakon nastavne godine u kojoj nisu smjeli koristiti mobitele. Anketa naslova „Godinu dana bez mobitela“ sadržavala je 10 pitanja kojim se provjeravalo kako se učenici osjećaju, koje bi prednosti, a koje nedostatke nenošenja mobitela istaknuli te što misle je li škola bez mobitela dovela do poboljšanja njihove koncentracije i koncentracije njihovih kolega. Anketa je provedena posljednjeg nastavnog dana, za vrijeme školskog Dana izvannastavnih aktivnosti 13. lipnja 2025.

U anketi je sudjelovalo 50 ispitanika, učenika 6., 7. i 8. razreda koji su prethodnih nastavnih godina nosili mobitele u školu, a ove nisu. U nastavku je prikaz rezultata ankete.

Neki najčešći odgovori na tekstna pitanja o prednostima i nedostacima zabrane nošenja mobitela…

bili su:

„Više druženja.“

„Više komunikacije.“

„Nema prednosti.“

„Veća pažnja na satu.“

„Više učim.“

„Mirnija djeca.“

„Djeca se više druže pod odmorima i ne ometaju nastavu.“

ili nedostaci:

„Pomoć pri zadacima.“

„Snimanje i slikanje trenutaka.“

„Dosadno je.“

„Ne možemo se javiti svojima.“

„Nemamo mogućnost sami se javiti roditeljima, nego svaki put moramo pitati nastavnika. Također su “brojevi za hitnu pomoć” u školi beskorisni ako neki nastavnik nije u blizini.“

„U slučaju nužde ne možemo nazvati hitnu, policiju i slicno.“

„Nemamo toliko puno uspomena, kao recimo videa iz škole i bude dosadno pod odmorima.“

„Nije dobro što ne nosimo mobitele jer su stalno nekakvi problemi i tuče.“

Zaključak:

Na kraju nastavne godine osjećaj o nenošenju mobitela u školu ipak je nešto bolji od prvotnog, možemo reći, učeničkog šoka i negodovanja. Tako se pojavljuje postotak od 36 % onih koji su se na kraju nastavne godina ipak osjećali sretno i ponosno jer su cijelu godinu bili bez mobitela. Podijeljenog su mišljenja o tome je li odsustvo mobitela utjecalo na njihovu koncentraciju i koncentraciju njihovih kolega. Uvjerljivo najbolji rezultat zabrane nošenja mobitela jest činjenica da su se učenici mnogo više družili. Vidi se to iz učeničkih odgovora kako su provodili vrijeme pod odmorom, kao i postotak od 64 % onih koji se slažu s tvrdnjom da je zabrana nošenja mobitela izravno utjecala na to da se učenici više druže. Neki su se zbližili s kolegama iz drugih razreda, a neki i s prijateljima iz svog razreda. Tu su i učenici koji navode da su se za pomoć češće obraćali učiteljima te tako i s učiteljima postigli povezaniji odnos povjerenja.

Ovo je tek prva nastavna godina bez mobitela, prvi dojmovi i osjećaji koji će se i dalje razvijati i koji će izravno utjecati i na učeničke rezultate, obrazovne i socijalne aspekte školovanja. Te rezultate pratit ćemo i dalje.

Literatura:

Manfred Spitzer: „Epidemija pametnih telefona“ , Ljevak, 2021.

Tamara Gutić Filipović

Skip to content