Loptica skočkica – mala igračka s velikom ulogom na satu hrvatskog jezika

by | stu 21, 2025 | Vijesti

Na satima hrvatskog jezika učiteljice Tamare Gutić Filipović redovita je uporaba neobičnog, ali vrlo zabavnog nastavnog pomagala – loptice skočkice. Iako naizgled jednostavna, ova mala šarena loptica postala je pravi alat za komunikaciju, suradnju i vrednovanje na satu.

Na samom početku školske godine loptica organizira igru upoznavanja. Učenici ju bacaju jedni drugima, a onaj tko ju uhvati treba se predstaviti i reći nešto o sebi – što voli, čime se bavi, čemu se raduje. Na taj se način učenici kroz igru bolje upoznaju, ali i oslobađaju početne treme.

Kasnije se loptica pričalica pretvara u sredstvo za kreativno stvaranje priča ili izražavanje vlastita mišljenja. Učenici sjede ili stoje u krugu, a svaki učenik, koji uhvati lopticu, nadopunjava priču koju je započeo netko prije njega. Tako se zajednički stvaraju zanimljivi, duhoviti i maštoviti tekstovi, uvježbava se izražavanje, slušanje i međusobno uvažavanje. Loptica često zamijeni i uobičajeni kviz znanja. „Brza loptica“ (učenici se dodaju dok odgovaraju na povezana pitanja) služi za usustavljivanje učenih sadržaja, aktivira pozornost i rabija monotoniju ponavljanja.

Loptica skočkica nije samo za igru – ona ima i svoju ozbiljnu nastavnu ulogu. Učenici je koriste i za vrednovanje i utvrđivanje mjerila vrednovanja. Kada učiteljica pročita određenu tvrdnju ili kriterij, učenici trebaju pokazati broj loptica koji odgovara njihovoj procjeni o kojoj se nastavnoj ocjeni radi.

Na taj zanimljiv i vizualan način razumiju mjerila vrednovanja ili stvaraju i komentiraju rubrike za vrednovanje te uče kako procijeniti vlastiti rad i rad svojih vršnjaka. U nekim aktivnostima loptice služe i kao oblik međusobnog vrednovanja – učenici njima „nagrađuju“ tuđe ideje, trud ili originalnost. Loptice pohvale bacaju onome učeniku čiji rad žele pohvaliti. Tako jačaju razrednu povezanost i samopouzdanje.

Još je jedna vrlo zanimljiva loptica – „iskroloptica“ koja nosi iskru, nadahnuće za pisanje. Ona na sebi nosi natpis ili papirić s natpisom riječi, tema, emocije koje onda učenik, koji ju uhvati, treba uključiti u svoju priču. Odlična je to vježba za kreativno pisanje.

Tamara Gutić Filipović

Skip to content