Izrada animiranog filma u 6. a razredu i primjer “crtež-knjige snimanja”

by | svi 13, 2025 | Vijesti

Izrada crtanog animiranog filma pomoću suvremene digitalne tehnologije nikada nije bila lakša. Postoje mnogi programi za stvaranje animacija koje se zatim povezuju u zaokruženu filmsku priču, no u njima proces nastanka pokreta i filma katkada kao da ostaje “nevidljiv”. Učitelji medijske kulture zato preporučuju stare, tradicionalne, postupke stvaranja animiranog filma. Pomoću 24 sličice u sekundi stvoriti svoj mali crtani film. Prizore nacrtati na papirićima, sličice “pokrenuti” jednim potezom ruke i tako producirati film. Jednostavni, no sjajni film kod kojeg će učenici imati osjećaj stvarnih kreatora filma, kao i onih koji trebaju odgonetnuti smisao filmova svojih prijatelja.

Učenici 6. a razreda tako su početkom mjeseca svibnja izrađivali svoj prvi “Flipbook”. “Flipbook” ili kineograf jest knjižica s nizom slika koje se postupno mijenjaju prelaskom s jedne stranice na drugu, i to tako da se stranice gledaju u brzom slijedu. Slike pritom izgledaju kao da animiraju simulirajući kretanje.

Književni predložak koji smo odabrali kao izvor teme i inspiracije bila je suvremena bajka Oscara Wildea „Sretni kraljević“. Učenici 6. a razreda tu toplu alegorijsku priču čitali su kao mjesečno djelo za cjelovito čitanje, a zatim tumačili i objašnjavali značenja i postupke likova. Prema djelu pogledali smo videomamac te animirani film koji su izradili učenici Osnovne škole Lučko, Zagreb (prilog 1.). Film se učenicima iznimno svidio te su predložili da i oni izrade svoj animirani film. Pomoću videozapisa uputa (prilog 2.) odlučili smo, za početak, napraviti „Flipbook“. Kao izvor svjetlosti trebao nam je poslužiti stari grafoskop koji ipak nismo uspjeli pronaći, no učenici su se sasvim dobro snašli i na prozoru crtajući likove na blokiću papira. Učenički “Flipbook” zasnivao se na sceni susreta Sretnog kraljevića i lastavića (dolazak lastavića do kipa). Učenici su bili vrlo sretni kada su „pokrenuli“ svoj blokić crteža i dobili pokret i animaciju. Nacrtali su oni, zatim, i cjelokupnu radnju pripovijetke na papirićima koje su u filmsku priču povezali fotografirajući svoje crteže i na mobitelu u galeriji fotografija prikazavši ih jednostavnom opcijom „Slideshow/Dijaprojekcija“. Crtežima su mogli dodati i glas pripovjedača ili zapise, natuknice objašnjenja radnje.

U galeriji fotografija možete vidjeti kako je ova jednostavna zamisao u 6. a razredu, zapravo, „ispala“ izvrsna metoda za usustavljivanje razgovora o djelu za cjelovito čitanje; kao metoda kreativnog, stvaralačkog izražavanja učenika; ali i kao metoda učenja o animiranom filmu.

Korisne poveznice:

Prilog 1.

https://youtu.be/VXXMWXgvKco

Prilog 2.

https://brickzine.hr/napravi-svoj-prvi-animirani-film

Videozapisi naših animiranih filmova dostupni su na sljedećim poveznicama:

https://drive.google.com/file/d/1j0dPsBuzyxuaokKBTMHCpwgYS0ieaRhV/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1_HZ4yiKLZGC1MVmPniWDMTqltW5NP52h/view?usp=sharing

U nastavku donosimo još jedan primjer dobre prakse, tzv. „crtež-knjigu snimanja“. Knjiga snimanja zapis je u kojem se scenarij razrađuje u onom obliku na temelju kojeg se pristupa snimanju filma. Podijeljena je na scene (prizore) i kadrove prema kronološkom redoslijedu zamišljenog filma. Učenica Jasmina Velagić imala je zamisao snimanja filma o djelu za slobodno čitanje i svoju zamisao predstavila je u obliku odlične „crtež-knjige snimanja”. Kadrove svoga filma prikazala je crtežima koje je popratila i objašnjenjima. Zanimljiva metoda, zar ne?

Tamara Gutić Filipović

Skip to content