U našoj školi, ispred školske knjižnice postavljena je međunarodna izložba „Fakeless“, posvećena medijskoj pismenosti. Ova izložba, nastala u suradnji Goethe-Instituta i ukrajinskog kolektiva „Kunsht“, ima za cilj podizanje svijesti o dezinformacijama, manipulaciji u medijima i utjecaju digitalnih tehnologija na naš svakodnevni život. Kroz interaktivne izloške, digitalne igre i edukativne materijale, posjetitelji imaju priliku razviti kritičko promišljanje i bolje razumjeti medijski prostor koji ih okružuje.
Izložba je podijeljena u četiri sektora iliti segmenta. U prvom segmentu bavi se deepfake videozapisima, upućuje na razliku između dezinformacija i manipulacija kroz plakate: Prvo cjepivo, Original ili ne, Tinder za vijesti, Otključaj moj mobitel. U drugom segmentu tematizira kako naš mozak prerađuje informaciju koju čuje i vidi te daje uvid u dizajnerske trikove kako bismo što više vremena provodili na svojim pametnim telefonima kroz plakate: Drugo cjepivo, Kako naš mozak reagira na dezinformacije, Bingo zgoditak medijske pismenosti, Sve izgleda važno i hitno, Stvara napetost, Olakšava nastavak listanja, Poigrava se vašim osjećajima, Dovodi vas u zabludu, Pomaže vam napredovati. U trećem segmentu je prikazan kritički osvrt prema odnosu i povezanosti pojedinca i društava tehnologijom te ispituje poznavanje biometrijske tehnologije kroz plakate: Treće cjepivo, Vaš selfie, vaši podaci, Niste jedini autor otiska vašeg lica, Vaše tijelo, vaši podaci, Što vaš selfie otkriva o vama, Korisno?, Bok prijatelju, Sučimo se!. U četvrtom segmentu fokus je na medijima i na alatima za snalaženje u svakodnevnom korištenju medija kroz plakate: Imunitet, 10 likova dezinformacija, Dokaži suprotno, Pokretna traka, Pogledaj iz naslova, Teorije zavjere, Lažne web stranice, Dezinformacije, Izmišljeni sadržaj, Manipulativni sadržaj, Memovi, Istinit sadržaj, Prepoznaj medijske znakove.
Današnjim službenim otvorenjem izložbe započela je i radionica za učenike 5. c razreda, koji su prvi imali priliku razgledati postav i sudjelovati u edukativnim aktivnostima. Radionica je osmišljena kako bi mladima približila važnost medijske pismenosti i prepoznavanja digitalnih prijevara. Učenici su s velikim zanimanjem istraživali izložbu, a posebnu pažnju privukao im je plakat „Prepoznaj medijske znakove“.
Tijekom radionice, učenici su odgovarali na pitanja s kartice aktivnosti, kroz koje su se upoznali s različitim biometrijskim tehnologijama i njihovom primjenom u svakodnevnom životu. Posebno su ih zaintrigirale teme poput deepfake videa, razlike između istinitih i lažnih vijesti te kako određene aktivnosti mogu utjecati na kreditnu sposobnost građana u Kini. Nakon teorijskog dijela, uslijedio je kreativni zadatak u kojem su učenici trebali zamisliti da je njihov mobitel stvarna osoba. Kroz crteže su izražavali kako doživljavaju svoj telefon – ljuti li ih, pomaže li im ili ih umara?
Radionica je završila analizom učeničkih digitalnih navika. Svaki učenik procijenio je koliko često koristi mobitel za različite svrhe poput buđenja, sigurnosti, zdravlja, putovanja, učenja, planiranja, snimanja, komunikacije i zabave. Rezultati su pokazali koliko su današnji mladi povezani s tehnologijom te su potaknuli važnu raspravu o odgovornom korištenju digitalnih uređaja.
Izložba „Fakeless“ bit će dostupna za razgledavanje do kraja veljače u hodniku škole i ispred školske knjižnice. Radionica za 5. c razred realizirana je u suradnji između nastavnice hrvatskog jezika Josipe Koprtla i školske knjižničarke dr. sc. Anite Tufekčić. Ovaj projekt ne samo da obogaćuje nastavni proces, već i poticaj mladima na promišljanje o medijima kojima su svakodnevno izloženi.