Gledanje filma Val i obilježavanje Međunarodnog dana učitelja

by | lis 8, 2025 | Vijesti

Povodom Međunarodnog dana učitelja, u školskoj knjižnici, organizirano je gledanje filma „Val“ za učenike 8. a i 8. c razreda kroz međupredmetnu korelaciju i suradnju između nastavnice hrvatskog jezika Dubravke Žderić, nastavnika povijesti Emanuela Juzbašića i školske knjižničarke dr. sc. Anite Tufekčić, koja je provela metodičku analizu filma zahvaljujući metodičkoj pripremi dostupnoj pretplatnicima portala Vrti svoj film.

Film je posvećen svim učiteljima koji svakodnevno inspiriraju, preispituju vlastite metode, hrabro potiču dijalog i pokazuju da obrazovanje nije samo prijenos znanja, već zajedničko učenje o slobodi, odgovornosti i ljudskosti.

Val (Die Welle, Dennis Gansel, 2008.)je priča o srednjoškolskom profesoru koji, želeći svojim maturantima pokazati kako izgleda život pod diktaturom, pokreće pedagoški eksperiment. No granica između pouke i stvarnosti ubrzo nestaje – eksperiment prerasta u pravi autokratski pokret koji izmiče kontroli te razotkriva tamne strane moći, poslušnosti i kolektivne euforije. Film je nadahnut stvarnim događajem – školskim eksperimentom iz 1967. godine u Kaliforniji, kada je profesor povijesti Ron James pokušao svojim učenicima približiti kako je moguće da društvo poput (pred)ratne Njemačke krene putem diktature.

Scenarij za film napisan je prema priči, otkupio ga je Sony te angažirao Dennisa Gansela da film snimi u Njemačkoj, gdje je i smještena radnja. Kraj je dramaturški prilagođen kako bi prikazao posljedice autokratskih ispiranja mozgova i zastrašujuće posljedice diktatorskih režima. Takav scenarij isprva je naišao na otpor investitora, pa se redatelj u fazi predprodukcije morao posebno potruditi da osigura budžet za film.

Prije same analize, učenike treba pripremiti na gledanje ovog filma. Iako se u filmu pojmovi detaljno obrađuju, treba objasniti stručne izraze kao što su: autokracija, diktatura, društvena klasa, fašizam, strahovlada, teror, totalitarizam, Treći Reich itd.

Učenike treba pripremiti i na scene vršnjačkog nasilja, koje su prikazane kroz klasni i supkulturni sukob. Scene nisu pretjerano agresivne, čuju se poneke psovke, a nasilje se uglavnom prekida prije kulminacije. Film sadrži i nekoliko ljubavnih scena te scena konzumacije piva i pušenja, no bez eksplicitnih prikaza. U jedinoj eksplicitnoj sceni učenik Tim počini samoubojstvo hicem iz pištolja pred drugim učenicima. Profesor Wenger tada ostaje potpuno shrvan, šokiran i očajan. Policija ga odvodi, a film završava prije nego što saznamo presudu, što ostavlja prostor za razgovor i promišljanje s učenicima o mogućem ishodu.

Pojašnjava se i pojam supkulture, s primjerima vezanima uz glazbu (pankeri, reperi, metalci, darkeri, rokeri, rejveri, emo, hipsteri), sport (navijači, skejteri, bajkeri, surferi), modu (šminkeri, gotičari, influenseri) i dokolicu (gejmeri, klošari, štemeri). Analiziraju se njihova vizualna i ponašajna obilježja te oblici diskriminacije i sukoba među supkulturama.

Film mijenja svoju atmosferu i žanrovsku intonaciju od komedije i filozofskog filma do trilera i tragedije.

Učenici su pozitivno reagirali na film, svidjela im se ideja eksperimenta i sam sadržaj filma, koji je potaknuo razmišljanje o važnim društvenim i moralnim pitanjima, ulozi autoriteta te granici između odgoja, slobode i odgovornosti. U 8. a razredu, osam učenika se izjasnilo da im se film svidio, jednom učeniku se film nije vidio dok se jedan učenik nije mogao odlučiti. U 8. c razredu svi su se složili da im se film svidio.

Film se može pogledati na portalu Vrti svoj film, u sklopu programa „Idu dani“, namijenjen je dobi 13+ i na rasporedu od 7. do 10. listopada 2025. godine, a zbog pomaknutog početka školske godine i obilježavanja Međunarodnog dana učitelja u prvom tjednu listopada, film će iznimno biti dostupan i od 28. do 31. listopada 2025. godine.

Skip to content