Učenici 5. a razreda sudjelovali su na filmskoj analizi u školskoj knjižnici, koju su vodile školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić i nastavnica hrvatskog jezika Josipa Koprtla. Ova je analiza bila posvećena švedskom filmu Moja sestra mršavica, zapaženom prvijencu iz 2015. godine koji je režirala i napisala Sanne Lenken. Film obrađuje složenu temu poremećaja prehrane, a priča je ispričana kroz oči dvanaestogodišnje djevojčice Stele.
Prije same analize učenici su film pogledali u razredu, a u knjižnici su, kroz vođeni razgovor i analitičke zadatke, istraživali ključne scene, likove i simbole u filmu. Raspravljali su o uvodnoj sceni, simbolici kukca koji se pojavljuje u nekoliko ključnih trenutaka te o načinu na koji redateljica vizualnim sredstvima dočarava emocionalne promjene u priči.
Također, učenici su dobili radni listić s dodatnim zadatkom – trebali su pronaći filmsku situaciju u kojoj će prepoznati osjećaje poput bijesa, straha, ljutnje, srama ili krivnje. Kroz raspravu su analizirali kako se ti osjećaji javljaju u filmu, što je pridonijelo dubljem razumijevanju radnje i poruka filma.
Posebnu pažnju posvetili su uvodnoj sceni filma, u kojoj Stela promatra kukca na svojoj ruci. Iako kukac na prvi pogled može djelovati neugodno, za djevojčicu on ima neko posebno značenje. Ta simbolična scena najavljuje da će radnja filma biti prikazana Stelinoj perspektivi, čime nas redateljica vodi u svijet njezinih misli i osjećaja.
U analizi je istaknuta važnost klizališta kao prostora gdje se odvijaju ključni događaji. Promatrali su prizornu glazbu – glazbu koja dolazi iz samog prizora – i zaključili kako pridonosi realističnom dojmu i atmosferi filma. Film su opisali kao djelomično srodan dokumentarnom filmu, zbog krupnih planova, obiteljskih scena, minimalističkog stila i tehnike snimanja.
Analizirali su i karakterizaciju likova te odnose u obitelji. Na početku filma obitelj djeluje skladno: roditelji su prikazani kao topli i podržavajući, Katja kao lijepa i uspješna klizačica, dok je Stela više promatračica radnje i njezina je perspektiva u fokusu. No, napetost u obitelji postupno raste, a prvi znak problema javlja se u sceni kada Katja histerično reagira na pojedeno jaje. Ta situacija nagovještava duboki problem koji Katja skriva.
Jedan od ključnih trenutaka filma odvija se tijekom Stelinog rođendana, kada postaje jasno da Katja ima ozbiljan problem s poremećajem prehrane. Odnos sestara nakon toga postaje sve složeniji i temelji se na tajnama i ucjenama, a Stela je podijeljena između želje da zaštiti sestru i potrebe da kaže istinu roditeljima.
Vrhunac filma odvija se tijekom obiteljskog putovanja u kolibu, koje se isprva doima kao pokušaj povratka obiteljske povezanosti. No, kontrasti svjetlosti i tame, optimistične glazbe i napetih trenutaka stvaraju dinamičnu atmosferu. Film doseže kulminaciju Katjinim bijegom, što redateljica vješto prikazuje dinamičnom kamerom i izmjenom krupnih planova lica.
Na kraju filma, krug se zatvara – vraćamo se na klizalište, gdje se vidi Katjin napredak i obiteljska povezanost. Učenici su primijetili da scena kukca, koja se ponovno pojavljuje, simbolizira oslobođenje i nadu.
Film su na kraju ocijenili izvrsnom ocjenom, a opisali su ga riječima: osjećajan, zanimljiv, tužan, poučan, edukativan i dobar. Ova filmska analiza pomogla im je da razmisle o važnim porukama koje film donosi te da razviju kritički pristup u analizi filmske umjetnosti.
Za analizu su korišteni metodički materijali dostupni svim pretplatnicima portala Vrti svoj film.
