„Abeceda prevencije“ naziv je prevencijskog programa koji se od školske 2024./2025. provodi u svim školama Republike Hrvatske i čija je svrha osigurati svoj djeci (učenicima) usvajanje osnovnih znanja i vještina potrebnih za uspješno svakodnevno funkcioniranje i razvoj pozitivnog mentalnog zdravlja. Program se provodi prema vodičima i priručnicima namijenjenim učiteljima i stručnoj školskoj službi te učenicima i roditeljima. Program preporučuje radionice koje su osmišljene tako da omogućuju ostvarivanje triju specifičnih ciljeva: razvoj samopoštovanja i pozitivne slike o sebi, razvoj suradničkih socijalnih vještina, razvoj vještina nenasilnog rješavanja sukoba. Abecedu prevencije osmislile su socijalne pedagoginje koje dolaze iz Agencije za odgoj i obrazovanje, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Nastavno-kliničkog centra Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta te voditeljice županijskih stručnih vijeća, umirovljenice, stručne suradnice mentorice i savjetnice.
Za svaki razred razrađene su preventivne aktivnosti za učenike i roditelje. Ukupno je za svaki razred ponuđeno 15 aktivnosti za učenike i dvije za roditelje. Radionice uključuju primjenu znanstveno evaluiranih preventivnih programa. Škole su pozvane preventivno raditi sa svojim učenicima jer uloga škole u prevenciji neprihvatljivih ponašanja učenika iznimno je velika.
Učiteljica Tamara Gutić Filipović radionice je provodila sa svojim 6. a razredom, tj. njegovim učenicima i roditeljima. Radionice su se pokazale iznimno korisnima ne samo za ostvarivanje navedenih ciljeva programa „Abecede prevencije“ nego i kao izvor primjera za uobičajeni razredni plan rada i razvoja; kao izvor poticanja učeničke kreativnosti, stvaralaštva i mašte. Zato je u nastavku prikazan učenički i nastavnički izbor najboljih i najzanimljivijih aktivnosti i njihovih rezultata.
Prema prvome cilju („Razvoj samopoštovanja i pozitivne slike o sebi“) provedeno je pet radionica. Učenicima se najviše svidjela radionica „Moj virtualni profil“ u sklopu koje su u digitalnom alatu „Fakebook“ stvarali valjane i nevaljane primjere virtualnih profila. Razgovarali su o primjerima profila i osobnim podacima na profilima, profilnim fotografijama, postavkama računa, „prijateljima“, objavama i sl. Najdojmljivija priča koja nam je poslužila za kreativno, stvaralačko izražavanje i razrednu parlaonicu bila je priča „Žabe u vrhnju“ o dvjema žabama koje su nesrećom završile u vrhnju. Priča o dvjema drugačijim žabama, drugačijih razmišljanja i priča o (ne)odustajanju.
U sklopu cilja „Razvoj suradničkih i socijalnih vještina“ uslijedile su zanimljive radionice u kojima je do izražaja došla i učenička vještina dramskih improviziranja i raspravljanja, poput radionice „Nož i vilica“ ili „Naše pozitivno klupko“. Vježba „Slušanje u paru“ vježba je koju bi svatko i u sklopu različitih predmeta trebao provesti.
„Razvoj vještina nenasilnog ponašanja“ vrlo je važan cilj kojem su bile usmjerene radionice o diskriminaciji, ali i zanimljive radionice „Sendvič poruke“ i „Crtačka bitka“. Učenici 6. a razreda vrlo su uspješno osmislili razne sendvič-poruke i naučili su oblikovati misao koja sadrži pozitivan, afirmativan dio i dio koji bi trebao potaknuti na poboljšanje. Oblikujući navedene poruke i u obliku crteža sendviča, učenici su naučili kako obraćenje drugima, i onda kada im želimo na nešto loše ili negativno ukazati, treba biti oblikovano na način koji nije uvredljiv, diskriminator i sl. „Crtačka bitka“ izvrsna je radionica koja zahtijeva suradnju i zajedničko donošenje rješenja i koju smo primjenjivali i na satu hrvatskoga jezika crtajući u paru određene prizore bez prethodnog dogovora, samo uz „nijemi dogovor“, vrlo važnu suradnju.
„Foto” prikaz nama najzanimljivijih radionica:
„Lanac pozitivnih poruka”: učenici jedni drugima šalju poruke mira, podrške i ljubavni na uzici, čijim se pomicanjem, pomiču i poruke.
Radionica „Naše psihološke potrebe”: što je za svakog učenika sloboda, moć, igra, druženje, ljubav i pripadanje.
„Lanac podrške”: ustani se, priđi učeniku i podrži ga u nekom njegovom naumu, talentu, školskom ili privatnom pothvatu.
„Sendvič poruke”
„Nulta stopa tolerancije diskriminacije”






Tamara Gutić Filipović